1. Heimwee?

21 april 2016 - Laren, Nederland

Een toenemend gevoel van heimwee. Lichaam en geest reageren. De Van Dale wordt er bij gepakt: "heimwee is een ziekelijk verlangen naar huis". Nou ziekelijk gaat een beetje te ver en verlangen naar huis, terwijl we thuis zijn, klinkt ook vreemd. Dat naar huis verlangen zal door één van ons beiden zeker van toepassing zijn, maar dan wel nadat we enige weken onderweg zijn. Hebben we niet gewoon heimwee naar het leven op de Camino, naar het simpele onderweg zijn, naar verrassende ontmoetingen, naar de bijzondere sfeer en naar het genieten van de natuur? Achterlatend de hectiek van ons dagelijks bestaan. Onze hoofden moeten leeg!

De rugtassen zijn gepakt. Hoe licht ze ook zijn, ze zullen van tijd tot tijd zwaar aanvoelen en onze ruggen geselen. Toch kijken we uit naar de dag dat we ze omdoen en onze Camino kan beginnen.

Maandag richting Spanje. Madrid om precies te zijn. Gevorderde (?) pelgrims of niet, elke tocht is een nieuwe uitdaging. De eerste etappe is voor Ad al een angstig avontuur. In een onbewaakt ogenblijk, alweer maanden geleden toen alles nog ver weg was, besloten we om naar Madrid te vliegen! Kortzichtig achteraf, maar wie ‘A’ zegt, moet ook ‘B’ zeggen. Na de vliegreis geven we ons over aan wat de dag voor ons in petto heeft. Een prachtig uitgangspunt, maar het zal ook wel eens ‘billen knijpen’ worden.

Van Madrid naar Santiago. We gaan zoveel mogelijk de stilte opzoeken, wat betekent dat we een aantal bestaande pelgrimswegen gaan combineren: Camino de Madrid, Camino de Levante en Camino Sanabrés. Ook zullen we een klein gedeelte onze eigen weg moeten vinden. Modern (?!) als we zijn, leunen we waar nodig op de GPS van onze smartphone.

Zonder ons daar nu grote zorgen te maken, liggen de nodige gevaren op de loer, zoals vermoeidheid, ziekte, bedwantsen en fysieke ongemakken. Hoe is het met onze mentale weerbaarheid gesteld? Al onze goede voornemens ten spijt gaan we toch weer vermoeid op reis en zullen we onze conditie tijdens de tocht moeten opbouwen. Van trainen is namelijk niet veel gekomen.

Tenslotte ligt er altijd weer de vraag of deze pelgrimstocht ons nieuwe inzichten en kennis verschaft

1. Paul:
    21 april 2016
    Hoi broeder en schoonzus.
    Wij hopen dat deze reis weer nieuwe inzichten in het leven gaat geven, en dat jullie van elk moment zullen gaan genieten. Als jullie over enkele maanden jullie heimwee-gevoel geëffectueerd hebben, kunnen jullie nog lang bogen op dit mooie avontuur.
    Liefs Paul en Irene
  2. Evelyne en Fred:
    21 april 2016
    Dat zal niet meevallen, ongetraind en oververmoeid. Maar het gaat jullie lukken en jullie hoeven toch niet meteen 40 km. per dag te lopen. Minder is toch ook goed, mag best van ons, hoor. Veel succes en voor Ad, even door de zure appel heen bijten en een doosje pillen er bij, dan merk je nergens meer iets van:-)
  3. 23 april 2016
    Lieve Ad en José,
    Wij wensen jullie heel veel goede en gelukkige kilo meters!
    Wij houden alles voor jullie in de gaten in Laren.
    goede reis en gezond weer thuis.
    Groeten aan Luuk.Liefs Jos en Mieke.