10. Galicië

30 mei 2016 - A Estación, Spanje

Het duurt steeds langer dat opstaan van ons. Hebben sterk te neiging te blijven liggen. Duurt ook wat langer voor we op gang komen. Het verhaal van de laatste loodjes. We proberen alles zo relaxed mogelijk te doen en laten ons niet opjutten door vroeg vertrekkende pelgrims. Ze zorgen er wel voor dat we te vroeg wakker zijn. Als laatste uit de herberg vertrekken is voor ons niet nieuws. Vertrekken en opzoek naar iets wat op een ontbijt lijkt. Spanjaarden nemen het niet zo nauw wat de tijd betreft en zo kan de belofte dat het café op 8 uur opengaat zomaar veranderen in een uur op 9, voor ons  te laat is om hierop te wachten. We starten dan maar met een muesli-reep en drinken wat water en dan maar hopen dat we onderweg nog iets te bikken kunnen krijgen. Soms zit het mee en zien we een rijdende bakker in één van de gehuchtjes en/of verkoopt een particulier wat te drinken.

Galicië, land van, ja waarvan eigenlijk. Groen is de kleur. Overal groen in alle tinten. Dat duidt op vochtigheid en inderdaad, het is een provincie met veel regen. Wij maken er kennis mee. Twee dagen achtereen starten we met regen. Wanneer we steile hellingen op klauteren komt het water ons als een rivier tegemoet. De regenkleding voldoet, maar dat neemt niet weg dat alles klam en koud is wanneer we in de herberg aankomen. Geen verwarming natuurlijk. Het belooft weer een koude  nacht te worden.

We kunnen niet zeggen dat Santiago met rasse schreden nadert, daarvoor is ons tempo te traag. Toch schiet het op en gloort de finish aan de denkbeeldige horizon, die er gelukkig zonnig uitziet. Zonder ongelukken zullen we over enkele dagen voor de kathedraal staan.

1. Kay Dekker:
    Lieve José en Ad,

Ik hoop dat jullie het blijven volhouden, maar dat zal wel met het
    einddoel in zicht ! Wat een prachtige foto van die bomen.
    Nog heel veel sterkte met de rest van de tocht. Sterkte !!! Kay.
  2. Evelyne en Fred:
    30 mei 2016
    Wij bewonderen jullie doorzettingsvermogen. Houden zo. Veel sterkte nog. En veel eten. Fred en Evelyne
  3. Paul:
    30 mei 2016
    Één schrale troost......Hier komt de regen met bakken uit de hemel.
    Succes met de laatste loodjes, of moet ik zeggen: het laatste lood!!!
  4. Luuk:
    31 mei 2016
    Niet veel aan toe te voegen, houw het nog maar even vol, ik heb wel veel waardering voor jou guys and don't give up now, nearly there.
    With love Lukieboy.
  5. Joop:
    Ga traag! En hou de verhalen kort. Dik ze in tot Haiku's. Joop
  6. Dieuwertje Bais:
    31 mei 2016
    Heel veel succes. In één woord: Heel knap!