8. Alleen op pad

23 mei 2016 - A Gudiña, Spanje

Op weg naar het hoogste punt van deze route (zit nu midden in de bergen: Serra de Parada) bijna in het moeras blijven steken. Ik was het spoor bijster geworden en stond plots voor een grote waterval. Moeilijk om deze over te steken! Mijn app met gps gaf de juiste richting aan, maar hoe kwam ik daar? Geen weg te bekennen. Dus dan maar door alles heen een eigen weg maken, totdat ik strandde in het moeras. Hard lopend, kon ik niet zo snel zinken, zocht ik het hoogste punt op en even later zag ik na wat klunen een weg. Ik was weer op de route!

Ik loop alleen. Het is niet uniek deze reis, maar nu is het anders. Even geen José aan de meet, omdat José vertrokken is naar Ourense, de plek waar we elkaar over een aantal dagen weer treffen. Ze zat er mentaal doorheen, elk steentje, elke plas was een flink obstakel en José kon bijna de hele dag huilen. Ze zag geen leuke dingen meer.
Het ging dus niet meer en na rijp beraad hebben we besloten voor de optie vakantie, bijtank-dagen in Ourense, om samen de laatste 110 km te lopen. Dat de steen in haar maag direct na onze beslissing weg was, bewijst wel dat het een goede beslissing was.

Ik loop alleen. Mijn rugzak voel ik niet meer. De ballast van de zorgen om José heb ik achter gelaten. Het geeft een vrij gevoel. Pijnlijk te moeten ervaren dat waarvan de een zo geniet, de ander het zo als ballast ervaart. Partners hoeven niet in alles het zelfde te zijn, misschien is het zelfs een voorwaarde, maar samen te hebben uitgekeken naar deze reis is het toch een hele confrontatie

Ik loop alleen. Ach niet helemaal waar. Af en toe is daar een pelgrim; een praatje, een kopje koffie, het enorme aantal kikkers in de modderpoelen (geen wonder dat er zoveel ooievaars zijn) en niet te vergeten de bedwants die in mijn slaapzak is meegelift. De koekoek is denk ik met José meegegaan. Hij denkt natuurlijk dat zij hem meer nodig heeft.

Zware dag. Heel veel klimwerk en niet zonder gevaar. Ik vraag me soms af of het allemaal wel verantwoord is? Veel kilometers ook. Misschien was het wel mijn koninginnenrit? Na een biertje op bed even bijkomen. Moet toch de tijd tot het avondeten overbruggen (na 20.00 uur).

1. Bas Laney:
    23 mei 2016
    Het moeilijkste van liefde is loslaten, maar als partners hoort dat er af en toe wel bij! Super trots op jullie beide. Liefs jullie zoon
  2. Paul:
    23 mei 2016
    Goed dat je zo'n lange tijd op jezelf hebt gewoond. Je weet nu waarom. Om deze tocht tot Ourense alleen te volbrengen. Maar nu een wijze raad....Kijk uit wat je doet. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en we weten niet of het "engeltje" op Jose of jou aan het beschermen was.
    Hoop dat Jose geestelijk en mentaal herstelt, en dat jullie samen de toch volbrengen.
  3. Luuk:
    24 mei 2016
    Weinig toe tevoegen aan de woorden van Bass and Paul.
    Have a proper break in Ourense and hopefully the last 110 km will be filled with joy and endurance for jullie beiden.
  4. Jacolien Figge:
    24 mei 2016
    Ad je loopt niet echt alleen, Vader gaat met je mee en zorgt voor je. Houd moed het weerzien met José zal heerlijk zijn. José, als je dit leest: rust lekker uit dan kun je er straks weer tegenaan! Wat een prestatie maken jullie, petje af ik ben diep onder de indruk. Ik geniet van de foto's en het schrijfwerk, dat je nog hebt om te schrijven!!!. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende verhaal. Ik zal voor jullie bidden dat jullie veilig blijven. Liefs Jacolien
  5. Joop:
    24 mei 2016
    Een moedige beslissing van jullie allebei. Durven weggaan is heldhaftig. Weerzien dan des te liefdevoller. Courage! Joop
  6. Kay Dekker:
    24 mei 2016
    Wat een moeilijke beslissing hebben jullie moeten nemen ! Maar erg dapper. Sterkte Ad met het vervolg en wees voorzichtig om in een
    moeras eenzaam te liggen zijn lijkt mij niet erg prettig.Ook voor
    José veel sterkte en weer moed verzamelen voor de laatste etappe.
    Liefs, Kay.
  7. Adriaan:
    24 mei 2016
    Dank voor al jullie lieve woorden. Ze doen ons erg goed!
  8. Dieuwertje Bais:
    25 mei 2016
    Aandoenlijk, kwetsbaar, lief. Goed dat José d'r "grens" aangeeft.
    Ad een hele prestatie.
    Pas goed op jullie zelf. Veel succes met jullie tocht. Groeten Dieuw